Afbeelding

Schipper mag ik overvaren?

Afgelopen zaterdag was de veerverbinding tussen Zaltbommel en Haaften eenmalig in ere hersteld. Vanwege een aantal evenementen in beide plaatsen, was er vanuit de organisatie in Haaften de wens ontstaan om voor 1 dag weer een verbinding over water met Zaltbommel te hebben. Wat een leuk idee was, bleek een groot succes te zijn!Het prachtige weer, het enthousiasme, de nieuwigheid, het feit dat het gratis was; allemaal ingredienten voor een succesvolle actie. Hoewel er oorspronkelijk gevaren zou worden volgens een dienstregeling, werd in de loop van de dag besloten om continue te varen. Omdat er anders te veel mensen telkens niet mee konden varen!

Heel mensen hebben me gevraagd of dit niet een structureel karakter kan krijgen.

IMG_0742 IMG_0743

Helaas heb ik dan een teleurstellende mededeling: dat zal niet gaan lukken…

Rijkswaterstaat is er niet zo blij mee, met dit soort acties. De Waal is immers de watersnelweg van Nederland. Ruim 600 schepen(!) varen per dag langs Zaltbommel. Daar moet dus doorheen gemanouvreerd worden.Omdat het eenmalig was, mochten we wel gebruik maken van de overnachtingshaven in Haaften. Zou het een structureel iets zijn, dan moet er een aparte steiger aangelegd worden.

Natuurlijk is het mogelijk om een dergelijke verbinding alleen tijdens de zomerperiode, 3 dagen per week, te hebben. Maar dan moet je je gaan afvragen of dat een gigantische investering (aanschaf watertaxi en aanleg aanmeervoorzieningen) waard is. En daarbij in ogenschouw nemende dat het maar de vraag is of mensen er overzetgeld voor willen betalen.

Als Riveer en de gemeente Zaltbommel dan tóch moeten gaan investeren in een vergroting van het aanbod, dan zie ik veel (heel veel) meer mogelijkheden in een snelle vaarverbinding tussen Loevestein en de haven van Zaltbommel. Je verbindt dan de 2 toeristische “hotspots” van de gemeente, via hetgeen wat hen nu al bindt: het water. Beide locaties beschikken ook over de voorzieningen (hoewel die wel wat aangepast moeten worden), wat niet onbelangrijk is. Als die verbinding er zou zijn, dan kan je een bezoeker aan ons gebied een prachtige propositie bieden!

Samen met Riveer ben ik op zoek naar de mogelijkheden (bijvoorbeeld een geschikte boot…) voor deze verbinding. Het is zoeken, maar we hebben goede hoop dat het ons gaat lukken. Zou mooi zijn als dat al in de zomer van 2016 is!

Filmpje van de eerste overtocht vanuit Zaltbommel op 29-8-2015

NB: Riveer (voorheen Veerdienst Gorinchem) exploiteert sinds 1-1-2010 de veerdiensten Aalst-Veen en Brakel-Herwijnen in opdracht van de gemeente Zaltbommel. Zij exploiteren tevens diverse voet- en fietsveren tussen oa Gorinchem, Werkendam, H’veld-Giessendam en Woudrichem. Kijk voor meer info op http://www.riveer.nl

3 gedachtes over “Schipper mag ik overvaren?

  1. Kees de Bil zegt:

    Geweldige Blog wethouder. Ambitieus ook. Rijkswaterstaat moet niet zeuren. Ze hebben ook al de zeilwedstrijd (Tiel) Bommel-Gorichem onterecht van ons afgenomen. En over drukte gesproken; dan kun je de diensten naar Gorinchem ook wel cancelen. Kom op zeg. Kijk ’s naar Venetië. Je zou bijna denken dat ‘we’ te dicht in hun vaarwater komen. En daarbij; denk nou eens niet in onmogelijkheden maar in mogelijkheden en kansen RW!
    Behouden vaart.

    Like

    • Geweldige reactie Kees! Precies zoals ik hem van jou had verwacht 😉
      Helaas is RWS wel de baas en heb ik te dealen met hun standpunt. Mijn adagium is altijd “Je gaat erover of niet”. Welnu, zij gaan hierover…
      Kortweg komt het erop neer dat zij de bestaande verbindingen accepteren (zoals Brakel-Herwijnen) , maar nieuwe structurele verbindingen niet.
      En juist omdat ik in mogelijkheden denkt, zet ik me in voor een verbinding tussen Zaltbommel en Loevestein. Omdat daar véél meer potentie in zit (ca 100.000 bezoekers van Loevestein, zijn evenzoveel potentiele bezoekers van de binnenstad. En dan heb ik het nog niet eens over het nieuwe potentieel aan klanten die een dergelijke verbinding aan boort)!

      Like

  2. Marjan zegt:

    Een (zomers) veer tussen Zaltbommel en Haaften en een verbinding (over water) tussen Bommel en Loevestein zijn twee verschillende zaken en niet met elkaar te vergelijken, lijkt mij. Verschillende doelstellingen, andere routes en dus worden in deze blog appels met peren vergeleken.
    Geen idee of een veer nog rendabel zou zijn trouwens. Wel makkelijk (voor schoolgaande jeugd) en gezellig voor Haaftenaren, die in de zomer op vrijdag en zaterdag best op loopafstand van de Bommelse binnenstad willen wonen. Maar dat levert uiteraard veel minder op voor Bommel. Dat begrijp ik ook.
    Ook om een andere reden zal dat veer er niet meer komen, vermoed ik. Als er straks een containeroverslag aan de Haaftense kant van de Waal ligt (iets dat de gemeente Neerijnen tegen elke prijs wil doorvoeren), zit zo’n veer de boel maar in de weg natuurlijk. Qua watersnelweg en inkomsten aan deze kant van de Waal.
    Nee, dat veer krijgen we nooit meer voor elkaar, ben ik bang. Maar wat hebben we genoten op de 28ste. En wat zou het leuk zijn als …

    Like

Geef een reactie

