We rijden weer!!!

“Het is een paar weken ergenis, maar dan heb je ook wat zeg!”

“Dat ging lekker vlot vanmorgen!”

Dames en heren, dat was het eerste wat ik via twitter en andere social media op me af kreeg op 4 april jongstleden. Want na jaren van opstoppingen reed het verkeer weer; zelfs op de drukste momenten. En daar wordt werkelijk iedereen blij van!
Maar een paar jaar geleden zag het er nog niet naar uit dat we dit feest in 2016 zouden kunnen vieren. Als nieuwe wethouder werd ik in 2010 al snel geconfronteerd met het voornemen van de provincie Gelderland om weliswaar te kiezen voor de zogenaamde brede omlegging, maar ook om die in 2 fasen aan te leggen. De provincie zou dan eerst het gedeelte tussen de A2 en het Esso tankstation aanpakken. De omlegging zelf zou dan mogelijk later volgen.
Want, zo stelde de provincie,  de gemeente Zaltbommel had een aantal ruimtelijke ambities tot op dat moment niet waar kunnen maken.

Hierbij werd onder andere gerefereerd aan het feit dat de gemeente geen nieuw sportcomplex bij de Watertoren had kunnen realiseren.  Ook was het maar de vraag of de voorgenomen woningbouw in de Waluwe wel zou worden uitgevoerd.

In de commissie MEZ van de provincie mocht ik proberen de statenleden te overtuigen van het feit dat we onze ambities wel degelijk zouden gaan uitvoeren en dat ik dan van de provincie verwachtte dat ze dan zonder twijfel de gehele omlegging ook zouden realiseren. In 2012 kwám dat akkoord.

Nadat in 2010 toenmalig gedeputeerde Marijke van Haren het voorstel voor de gefaseerde aanleg had ingebracht, stelde de nieuwe gedeputeerde Conny Bieze aan Provinciale Staten voor om het project in 1 gang aan te leggen en daarvoor extra geld vrij te maken.

U begrijpt, het was voor mij een stuk makkelijker om tijdens de behandeling van dát voorstel in te spreken voor de commissie in Arnhem. Wat waren wij blij dat de provincie zo besloot…
We gingen eindelijk de bereikbaarheid van Zaltbommel keihard aanpakken. En daarmee ook de leefbaarheid en externe veiligheid.

Want het zit bij u allen nog vers in het geheugen: Het was echt geen lolletje om Zaltbommel ‘s ochtends uit te moeten via de N322 en de steeds meer toenemende files op de A2, ter hoogte van Zaltbommel, deden daar ook geen goed aan. Misschien gedeputeerde, kunt u daar ook iets in betekenen! Want omdat de minister de noodzaak van een verdubbeling van het viaduct nog niet zo zag zitten, heeft u dat maar op zich genomen. Kunt u ook iets voor ons betekenen bij de minister voor de A2 zelf? Want er is zo veel meer dan de A15…

Vrijwel dagelijks kreeg ik via social media opmerkingen over die bereikbaarheid van Zaltbommel. En telkens weer legde ik ze uit dat we met de planvorming aan de slag gingen en dat het nog wel even zou duren voordat ze zouden kunnen doorrijden.

Met de officiële start in 2015 begonnen het project voor iedereen te leven. Natuurlijk was er het gevoel van “eerst zien en dan geloven”. Op dat moment werd pas echt duidelijk voor iedereen, dat niet alleen de N322 aangepakt werd, maar dat ook op andere plekken keihard gewerkt werd om die bereikbaarheid van Zaltbommel te optimaliseren. Als we straks eindelijk ook de Waluwe kunnen ontsluiten via de rotonde bij de Watertoren, pas dan ben ik tevreden. Maar ja, daarvoor ben ik afhankelijk van de Raad van State…

Dames en heren, vandaag nemen we officieel de nieuwe N322 in gebruik. Maar niet alleen de nieuwe N322, ook de verdubbelde carpoolplaats, het tweede viaduct over de A2, de verbeterde verkeersregelinstallatie (zeg nooit stoplichten!) bij de Esso, de waterpartijen langs de weg, het uitkijkpunt met schommel (!!!) en natuurlijk de fietstunnel. Of eigenlijk moet ik zeggen Fiepstunnel.

Vorig jaar werd ik benaderd door de Fiep Westendorp Foundation. Zij hadden in Zeeland een soortgelijke tunnel prachtig voorzien van illustraties van Fiep Westendorp. En toevallig kwamen zij erachter dat in de geboortestad van Fiep, in haar 100e geboortejaar, een prachtig mooie nieuwe tunnel in gebruik genomen zou worden. Zij stelden daarom voor om de nieuwe fietstunnel onder de N322 ook van illustraties van Fiep te voorzien. U begrijpt, als toekomstig vader omarmde ik het idee direct en kreeg hier gelukkig ook de provincie in mee.

Persoonlijk ben ik zeer vereerd dat we 100e geboortejaar van Fiep Westendorp op deze prachtige wijze kunnen vieren en dat we wederom iets moois en blijvends van Fiep Westendorp in Zaltbommel hebben. Want zij ís Zaltbommel en andersom. Wat mij betreft is deze fietstunnel daarom de illustratie van het nog prominenter uitdragen wat Zaltbommel voor Fiep Westendorp was en is.

Geachte aanwezigen, ik sluit af. Ik wil ‐namens de gemeente Zaltbommel‐ iedereen te bedanken voor dit geweldige resultaat dat bereikt is zonder veel overlast en vertraging: de Provincie Gelderland, Strabag, inwoners van Bruchem, het communicatieteam, onze medewerkers: allemaal hebben jullie ervoor gezorgd dat Zaltbommel weer bereikbaar is.

Maar in het bijzonder wil ik Conny Bieze bedanken. U heeft de lef gehad om zich hard te maken voor het vrijmaken van extra provinciaal geld, zodat het probleem écht aangepakt kon worden en niet met halfbakken maatregelen. Een oprecht “dank je wel” namens alle inwoners van Zaltbommel en alle bedrijven is zeker op zijn plaats!

U gaat zometeen in de bus om over de nieuwe weg te rijden. Het is geen enkel probleem als u uw ogen wilt uitkijken over het prachtig nieuwe sportcomplex en woonwijk De Waluwe. U hoeft u met de “oh’s” en de “ah’s” zeker niet in te houden!!! In 2010 grote vraagtekens, nu samen met nieuwe N322 iets om trots op te zijn!

Bovenstaande tekst is door Han gebruikt tijdens de officiële opening van de N322 op 13 juli 2016.

Een gedachte over “We rijden weer!!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.